A bevezetésben hadd idézzem Luther Márton 12. Zsoltárból írt énekét eredeti formájában (Dunántúli Énekeskönyv Új rész 745. sz. ének)
- Lásd meg a mennyből, Úristen, Nagy szánalommal nézed, Mint fogynak szenteid itt lenn. Elhagyattunk, szegények. Szent igéd rontják, támadják. Kihunyt a hit, a tiszta láng Már mindenek szívében.
- Mind csalárdság, mit hirdetnek, Önmaguk találmánya. Nincs egység: nem építenek az Isten szent szavára. Egy azt akarja, más amazt, És szakadást támasztanak, Bármilyen szép a látszat.
- Mind irtsa ki az Úristen E hamis prófétákat, Kik kérkednek nagy gőgösen: „Hol, aki szembeszállhat? Ím, hatalom és jog mienk, És amit megszabunk, az szent. Ki lenne úr felettünk?”
- S szól az Úr: „Rontják a szegényt. Hát fel is kelek menten. Jajszava már az égig ért, Meghallgattam. Kimentem. És üdvösséges szent igém E földön harcba küldöm én, Hadd legyen erőssége!”
- Hét tűzön megy át az ezüst, Úgy ragyog tisztasága. Nem kell az igét féltenünk, Ha próbák tüzét állja. Megbizonyítja hatalmát A kereszthordozáson át, S még messzebb ragyog fénye.
- Óvd e gonosz nemzetségtől, Tartsd meg tisztán igédet, És rontó elegyedéstől Te oltalmazd meg néped! Mert az a gonosz győzelme, Ha magát közénk színlelve, Ránk vetheti a jármot. (Kiemelés tőlem)
Ugye nem is kell magyarázni, érezzük mennyire aktuálisak ezek a sorok? Szinte minden benne van, amit bevezetésül el szeretnék mondani, és ami miatt most együtt vagyunk itt. Az énekben említett „rontó elegyedést” ma így mondanám: a tévtanítások lassú, fokozatos beszivárgása az egyházba. Összehangolt, alaposan átgondolt, tudatos támadásról van szó, amelynek célja az egyház tanításának lerombolása. Egyesek belülről igyekeznek ledönteni az „Erős Vár” falait. Az egyház falain egyre nagyobb lyuk tátong, amin keresztül beözönlik az ellenség. A mi küldetésünk azonban nem változott, kitartóan azt kell hirdetnünk, ami örök és változatlan. A mi dolgunk az élő Ige meghirdetése, a többit elvégzi Isten.
Hogyan tudnánk világhatalmi erőkkel szembeszállni? Hogyan tudnánk ellenállni olyan hatalmaknak, szándékoknak, amelyeket még csak kiismerni sem vagyunk képesek igazán? Sajnos egyértelműnek látszik, hogy Amerikában mára már lezajlott, befejeződött az a folyamat, melynek során fokozatosan, és egymás után dőltek be a különböző felekezetek. A hatalom átvétel utolsó szakaszába érkeztek, a katolikus egyház egy része és a szabadegyházak egy része maradt csak hűséges a Biblia tanításához. (A pápa támogatja az egyneműek megáldását, Amerikában püspöki támogatással eladnak működő gyülekezeteket, Az új egyházi törvényekre hivatkozva elnémítják, kizárják azokat, akik felemelik a hangjukat, akik „nem haladnak a korral”)
Ezt hallva arra gondolok, amit Ezékiel próféta látomásában olvasunk arról, hogy Isten elhagyja a templomot. Kiköltözik, kivonul a dicsősége onnan, mert megelégelte népe romlottságát, és hagyja, hogy lerombolják a szent helyet (Ez 10,18; 11,22-23) Minél inkább belemerültem a témába, annál inkább háborgott a lelkem és annál nyomasztóbbnak éreztem a kérdést: hogyan lehetne mindezzel szembeszállni, ezt a folyamatot megállítani vagy akár csak lassítani is?!
A választ is Ezékiel könyvéből értettem meg. Ezékiel több mint hatvanszor! ismétli az üzenetet: „Akkor majd megtudják, hogy én vagyok az Úr!” Isten szavai ezek, melyet Jeruzsálem pusztulásával összefüggésben, a szomszédos népek bukásával kapcsolatban és a nagyszerű jövő ígéretéről szólva is elmond Isten. Ő azt akarja ma is, most is, hogy Őt megismerjük, hogy megtudjuk, hogy Ő az Úr! Az Ő kezében van az igazi hatalom, Ő irányítja ma is a történelmet. Ma is szükségünk van arra, hogy „hatvanszor”, hatezerszer is a szívünkbe véssük ezt az igazságot. Dávid és Góliát harca ez, és miközben az ellenfélnek stratégiája van, nekünk nincs másunk, mint a hitünk. Az a hitünk, hogy ma is Ő az Úr!
A másik Ige, amely békességet adott 2. Krón 20–ban olvasható: „Így szól nektek az Úr: Ne féljetek, és ne rettegjetek e nagy sokaságtól, mert nem ti harcoltok velük, hanem Isten. Holnap szálljatok szembe velük!…. Nem is kell nektek harcolnotok, hanem csak álljatok veszteg, és meglátjátok, hogyan szabadít meg titeket az Úr. …Ne féljetek és ne rettegjetek! Holnap vonuljatok ellenük, mert veletek lesz az Úr!” (2 Krón 20,15 b kk.) Az angol fordítás még jobban kifejezi, mit kell tennünk: Stand firm, hold your position. („Álljatok meg szilárdan, tartsátok pozíciótokat”) Ahogy Luther éneke mondja: A „hamis próféták” ellen maga Isten küldi harcba az Ő Igéjét!
Érdemes még 2 Tim 4,1-5 –t is figyelembe venni ebben a tekintetben.
(Még az is kérdés számomra: Miért pont én beszélek erről, mikor nálam valószínűleg ti sokkal tájékozottabbak vagytok? Péter kérésére azért mondtam igent, mert fontosnak érzem, hogy tanuljunk az amerikai tapasztalatokból, ami ott élő testvéremen keresztül eljutott hozzám)
Azokat, akik ragaszkodnak a Biblia tanításához, Amerikában ellenfeleik „fundamentalistáknak” hívják. Ennek az elmúlt időszakban ott igen pejoratív értelme lett, tudományellenes, elvakult, fanatikus hívőt jelent. Ezzel szemben az Isten Igéjéhez töretlenül ragaszkodó hívek, gyülekezetek magukat Hitvalló Biblikusoknak hívják. Úgy gondolom mindnyájan, akik most itt vagyunk, ugyanezt mondhatjuk magunkról: Hitvallók, akik készek vagyunk minden körülmények között megvallani hitünket és Biblikusok, akik számára mindennél szentebb Isten örök Igéje.
Megint hadd idézzek egy énekünkből: Dt. ékv. 257. éneke:
„Emberi erő s álnokság Minket meg ne rettentsen; Mit titkon szőttek ellenünk, Elrontja a mi Istenünk, Kezében a hatalom… Kezedben van az ellenség, Ármánykodását döntsd le Hogy hitünk ne ingadozzék, Erőt keblünkbe önts te! Atyánk ki tebenned bízik, Soha meg nem csalatkozik, Zúgjon körülte bár vész.” (2. és 4. vers)
Ilyen bevezetés után 3 kérdéskört szeretnék áttekinteni:
- Mi történt Amerikában, hogyan sikerült meghamisítani a tiszta evangéliumot azoknak, akik saját céljaik elérésére használják az egyházat, és mi a tanulság számunkra ebből? Hogyan jutottak el „észrevétlenül” az egyházak az összeomláshoz?
- Milyen stratégiát dolgoztak ki az európai egyházak ellen azok, akiknek érdeke az egyházak tanításának lerombolása? Mi a „beszivárgás”, a „rontó elegyedés” stratégiája?
- Mit tehetünk ez ellen, milyen válaszaink vannak erre a stratégiára? – erről jó lenne beszélgetni, néhány szempontot adnék ehhez.
Itt hívom fel a figyelmet arra, hogy éppen a Magyarországi Evangélikus Egyházat tartja a legalkalmasabbnak arra egy felmérés, hogy a társadalom és az állam átalakítására hatással legyen, mert a M.E.E. „jobban teljesít” az LMBTQ emberek befogadását illetően mint. M. o. általában… (Idézet ld. 1. Szemelvény)
Még mindig bevezetésként: Nem lehet a homoszexualitás kérdésére leszűkíteni a problémát. Sokkal szélesebb körű támadásról van szó, aminek ez a kérdés csak egy része. Most mégis csak ezt az egy témát tárgyalom, mert az LMBTQ egyházban lezajló mozgalmai világosan mutatják, hogy milyen elszánt törekvések vannak az Egyház Krisztustól kapott tanításának a meghamisítására. Ezt a szempontot mindvégig tartsuk szem előtt.
A társadalom átformálásához az egyházakon keresztül vezet az út. A cél: Isten üzenetét a korszellem elvárásainak megfelelően átalakítani, a mai kor elvárásaihoz igazítani. Amerikában ez a folyamat már megállíthatatlannak tűnik, bejezéséhez közeledik. A végállomás: Isten Egyházából egy olyan emberi szervezetet létrehozni, amely aktívan részt vesz a társadalom átalakításában, legyen szó klímaváltozásról, vagy a társadalmi igazságtalanság különböző megnyilvánulásairól. Ezek bár alapjában véve jó ügyek lehetnek, de a csapda abban rejlik, hogy a problémák megoldását kizárólag emberi síkon keresik. Az így átalakított „egyházban” már nem hangzik a megváltás üzenete, nincs szó Isten üdvözítő tervének perspektívájáról…
Sok más között az egyik gyakorlati kérdés az azonos neműek „házasságának” megáldása, amelynél egyértelműen kiderül, hogy olyan súlyos teológiai, hitbeli torzulások húzódnak meg, amelyek veszélyeztetik az Egyház üzenetének tisztaságát.
Hogyan zajlott le Amerikában a „rontó elegyedés”, mi a tanulság ebből számunkra?
1970. június.
Az amerikai Lutheránus egyház zsinati nyilatkozata a homoszexualitást bűnként jelöli meg, de célul tűzi ki, hogy a gyülekezeteken belül is észlelhető előítéletekkel, melegek ellen irányuló igazságtalan támadásokkal szemben felvegye a harcot.
2021. július.
Történelmi egyházak közül elsőként az Amerikai Evangélikus- Lutheránus Egyház transznemű püspököt avatott Megan Rohrer lelkész személyében. A Sierra Pacific zsinat új püspöke kijelentette: “Nagyon büszke vagyok arra, hogy lutheránus vagyok. Megválasztásom állandó emlékeztetőül szolgáljon arra, hogy Isten mesés szeretetét soha nem korlátozhatja mások véleménye, vagy törvényhozása”
Ami a két esemény között történt az a keresztyének többsége átaludta, egyszerre csak arra ébredt, hogy ha valaki az Isteni teremtési rendre hivatkozva állítja, hogy csak két nem, férfi és nő létezik, akkor azt gyűlöletbeszédnek nyilvánítják meg az egyházon belül is, ami nem fér össze az Isten mindenkit elfogadó szeretetével. Tanulságos lehet ezt a folyamatot, amely 5 könnyen elkülöníthető szakaszra osztható, közelebbről megvizsgálni.
1. Védelmet keresve
Az első lépés a kitaszítottak, lenezettek, megalázottak helyzetének javítása érdekében való felszólalás volt. Az egyház már nem az evangélium, a bűnvallásra indítás mindenkire érvényes szavát szólaltatta meg. Ehelyett a politikai aktivizmus útjára tévedt, amely a társadalom megváltoztatására irányult, a szívek átformálása helyett.
2. Párbeszéd kierőszakolása
A második lépés a „párbeszéd” kierőszakolása volt. Ez valójában arra irányult, hogy mindenki értse meg, fogadja el a „másképp gondolkodók” álláspontját. az ún. „párbeszéd” célja a meggyőzés volt. Ide tartozik a felekezetek feletti szervezetek elindítása, olyan lelkészek kiválasztása, akik rokonszenveznek az ügyükkel, akikre lehet hivatkozni, mintha az egyház hivatalos álláspontjáról lenne szó. Egyházon kívül szólalnak meg az egyház nevében. Elhintve a gyülekezet, a hívők körében a kétséget, zavarodottságot, kételkedést.
Egy példa, ha valaki reformáció-t üti be az internet keresőbe, akkor akaratlanul is beleütközhet a reformationproject web oldalba ( https://reformationproject.org/) amelyik egy új reformációt propagál, nyíltan a gender ideológia egyházon belüli támogatásáért száll síkra.
Elkezdődött a világi egyetemeken a „teológia” tanítása, egyházhoz nem tartozó tanárokkal, „teológusokkal”, akiknek véleményére lehetett ezután hivatkozni, mintha az az egyház álláspontja lenne.
3. Beépülés
A harmadik lépés: A különböző gender ideológiák, meleg életforma egyházon belüli normalizációja, teljes elfogadás. Feminista elképzelésnek megfelelő szóhasználatok erőltetése. Új liturgia megfogalmazása az azonos neműek megáldására. Egyházi törvények átformálása, egyházi hivatalok LMBTQ szimpatizánsokkal való betöltése. Egyházi folyóiratokban, kiadványokban LMBTQ ideológia népszerűsítése. Egyházi iskolákban keresztény hittel nem törődő tanárok alkalmazása. (A katolikus iskolákat arra kötelezték, hogy fölvegyenek egyházhoz nem tartozó diákokat, tanárokat – így lassan sikerült elérni a célt, hogy megváltozzon az arány, és sikerült átvenni az irányítást. Így kerültek be a szivárványos zászlók a katolikus iskolákba…)
4. Megerősítés
A meleg létforma nyílt támogatása. LMBTQ lelkészek felszentelése. Jóváhagyás. Lelkész melegek büszkeségi felvonuláson való részvétele. A szivárványos zászló oltár melle helyezése, Templomok falara meleg szimbólumok kiakasztása
5. Kiszorítás
A Krisztus tiszta tanítása mellett kiállók, a hitvalló egyház háttérbe szorítása, biblikus alapon álló lelkészek laikusok megbélyegzése, elnémítása, esetleges üldözése. Néhány példa a közelmúltból:
- A New Jersey-i tanárt felfüggesztették, mert Bibliát adott egy diáknak;
- A washingtoni futballedzőt kényszerszabadságra küldtek, mert a pályán mondott imát a meccs végén;
- Az atlantai tűzoltóparancsnok elvesztette az állását egy keresztény erkölcsi tanítást védő könyv saját kiadásáért;
- A tengerészgyalogos hadbíróság elé került, amiért egy bibliai verset ragasztott az asztala fölé;
- Egy coloradói péket bepereltek, mert nem volt hajlandó egy meleg pár számára esküvői tortát készíteni
- Philadelphia varosa bezáratta az évtizedek óta működő a katolikus örökbefogadói szervezetet mivel nem kerestek gyermekeket azonos nemű párok szamara.
Milyen stratégiával működik a beszivárgás és milyen tervek vannak Európával kapcsolatban?
Befogadási index – Szivárvány Index 2020
A Rainbow Index of Churches in Europe (RICE 2020) kutatási projekt célja, hogy országonként értékelje az egyházak befogadó készségét az LMBTI-személyek tekintetében Európában. Az LMBT Keresztény Csoportok Európai Fóruma együttműködött a hollandiai Protestáns Teológiai Egyetemmel annak érdekében, hogy ezt a kutatást a „Szivárványindex” segítségével végezze el.
Maga a „Rainbow Index” egy olyan index, amely az egyházak befogadását értékeli, és országonként mutatja be az LMBTI-személyek helyzetét.
(A felmérés szempontjait, eredményét és a hozzá kapcsolódó javaslatokat lásd a „szemelvények 1. dokumentumban)
Egy elgondolkoztató idézet:
“Az Magyarországi Evangélikus Egyház relatíve jobban teljesít, mint a Magyarország általában LMBTI emberek emberi jogi helyzetét illetlen. Óvatos következtetés lehet, hogy ez az egyház potenciálisan pozitív hatással lehet az LMBTI-személyek befogadásának elősegítésére, nemcsak az egyházban, hanem a társadalomban és az államban is.”
Idézet az Evangélikus Missziói Központ állásfoglalásával kapcsolatban:
„A Magyarországi Evangélikus Lutheránus Egyházhoz tartozó Evangélikus Missziós Központ 2017-ben közleményt adott ki, amelyben a homoszexuális párkapcsolat nem fogadható el a heteroszexuális házasság legitim alternatívájaként. A szexualitás helye a heteroszexuális házasságban van, amely Istentől származik. A homoszexualitás nem „normális életmód”. A homoszexualitás gyakorlása a normától való eltérés, és nem a normális viselkedés variációja. Ezt a nyilatkozatot a gyülekezet honlapján tették közzé, és nem volt tiltakozás ellene.”
A beszivárgás ellenszere – mit tehetünk?
Hogyan lehet szembeszállnunk a tévtanítókkal, évtanításaikkal? Van-e esélyünk, hiszen mögöttük komoly anyagi forrásokkal rendelkező támogatok állnak, hogyan vehetnénk fel a versenyt nemzetközi támogatással, kiépített kapcsolatokkal rendelkező hazai egyházi csoportokkal?
Egyszerre kell építenünk és egyszerre kell védekeznünk is a tévtanítások ellen. Nem egy hitvalló stratégiát kell kialakítanunk, követünk, hanem a Szentlélek vezetésében, Isten egyházat el nem hagyó kegyelmében bizakodó hitet kell erősítenünk magunkban és az egyház híveiben, laikusokban és lelkészekben egyaránt.
Néhány gondola evvel kapcsolatban. Újra aláhúzva, hogy nemcsak a LGBTQ ügyről van szó, hanem a lutheránus tanítási minden területre kiterjedő teológiai tisztaságának megőrzéséről, az ránk bizott feladat, az evangélium hirdetésének megalkuvás nélküli szolgálata.
- Helyzetfelmerés. Bűnvallással kezdve, ami történt, ami történik az egyház, vezetők és lelkészek gyöngesége, lanyhasága miatt van. Nincs hivatalos állásfoglalás a kor kihívásainak válaszolva? Félelem miatt?
- Párbeszéd helyett evangelizáció. Amint láttuk a „párbeszéd” az erőszakos meggyőzés eszköze. Küldetésünk hirdetni a tiszta evangéliumot, Mindent megtenni az egyházi újjászületés érdekében. Imádság.
- Védekezés helyett hitvallás. Teológiai alapon álló megfogalmazás. Ennek gyülekezetekben, egyházi és egyházon kívüli internetes és sajtóorgánumokban való terjesztése. Egyházi iskolák, jótékonysági intézmények bevonása.
- Kivonulás helyett aktív részvétel. Miért nem megoldás az egyházból való kivonulás? Az amerikai példa tanulsága: Néhány gyülekezet kiszakadt az ELCA-ból, de ezek önmagukban életképtelenek lettek. Az anyagi források mind az ELCA-ban maradtak, ezeknek pedig nem volt szervezetük, teológiájuk, újságuk stb. Önmagukban nem tudták felvenni a harcot. Egyházszervezeti változásokban való részvétel (zsinati tagok, esperes választás, püspök választás esetén biblikus emberek támogatása) egyházi törvényekre oda kell figyelni. Számítani lehet arra, hogy a zsinat új törvényeket akar majd alkotni ezzel kapcsolatban, szükség lenne egyházjogászokra, akik erre odafigyelnek. A politikai helyzetet sem lehet figyelmen kívül hagyni, meg kell szólalni politikai szinten is, szükség van biblikus hozzáállású jogászokra. Nyilvános fórumokon a laikusok sokat tehetnének azért, hogy felkeltsék a figyelmet. Nem csupán egyházi ügyről van szó. Az egész nyugati kultúra lerombolása a cél.
- Építés és éberség egy hálózat kialakítása laikusok és papok között. Sajtófigyelő szolgálat: azonnal reagálás a hivatalos egyházi fórumokon megjelenő cikkekre. Fórum megteremtése, mindenkit be kell vonni akit, lehet. HITVALLÓ HÁLÓZAT kialakítása. Weboldalt kellene felállítani, ahol hangot kap mindaz, amivel nem értünk egyet és aláírásokat lehet majd gyűjteni a gyülekezetek, papok és laikusuk körében. (Tőlem volt, aki megkérdezte: Hol lehetne a Péter által megfogalmazott hitvallást aláírni, hogy lehetne csatlakozni hozzá?) Oda kell figyelni arra – és ha kell ezen a téren is megszólalni, hogy a lelkészképzés hogyan folyik. Tudnunk kell arról, hogy kik és mit, milyen tankönyvekből tanítanak az egyházi iskoláinkban? Milyen hittankönyveink vannak? Ki nevezi ki a vezetőket? Mi történik az egyházi intézményekben? (Amerikában először a jótékonysági intézményeket vették ás és formálták át először.)
- Összefogás. Feltérképezni azokat a csoportokat, amelyek az egyházon belül és kívül a biblikus vonalat képviselik. Más felekezetekkel való együttműködés. (Lásd: “Magyar Reformátusok Szárszói Konferenciáján 2021. augusztus 26-án Ujlaki-Győri Anna, Molnár Ambrus és Fekete Zsuzsa részvételével külön ülésszakot szenteltek „az LMBTQI erejének és az arra adható keresztyén válaszoknak” – Létfontosságú az országos összefogás lelkészek és laikusok között, a különböző felekezetek között, kapcsolatfelvétel a nemzetközi szervezetekkel.
- Útmutatás. A közelgő zűrzavarban prófétai látásra van szükség. Az ilyen hangoknak, a pusztába kiáltott szónak a felerősítése. Vállalni a kockázatot, az esetleges üldözést is, ha a helyzet úgy kívánja. (Amerikában a legaljasabb módszerekkel állítják félre mindazokat, akik ellenállnak.)Mindent összefoglalva: Föl kell készülni a várható változásokra. A „rontó elegyedés” hívei az egyházon belül próbálnak olyan erőket találni, akik hajlandók belülről átalakítani azt.)Úgy gondolom, a következő lépés az, hogy minél nagyobb nyilvánosságot bele kell vonni ebbe az ügybe. Talán eljött az ideje annak, hogy a „háztetőkről kiabáljunk”. Ne történhessen meg szinte ÉSZREVÉTLENÜL ugyanaz, ami Amerikában történt! Ez ad értelmet a Péter által megfogalmazott hitvallásnak, annak, hogy ma itt együtt vagyunk és mindannak, amiről úgy érezzük, hogy tennünk kell. Az egyik reggeli imádságban Székely János rkat. püspök Avilai szt. Teréz ünnepe kapcsán arról beszélt, hogy ő úgy érezte: Európában óriási szellemi harc dúl: a hit, az értékek és ezek elveszítése, elfeledése között. Úgy látta, hogy a kolostorok azok az erődítmények, a legerősebb bástyák, ahol Istennek szentelt módon élnek, imádkoznak emberek, a keresztyénség megmaradását szolgálhatják. A mai nehéz időkben is kellenének ilyen élő szigetek, ahol értékeinket, a hitet, tudást, a családot, a szeretetet, a keresztyénséget át lehetne menteni a következő nemzedékek számára. Ő kettőt említett: minden hitben élő, keresztyén család és minden egyházi iskola ilyen erődítmény lehet. Hozzátenném még a gyülekezeteinket. Ha egy gyülekezetnek van egy hitvallása, programja, megfogalmazza missziójának lényegét, amely szerint éli az életét, szintén erős bástyává válhat. Azzal zárom, amivel kezdtem: Hiszem, Jézus ígéretét, hogy az ő Egyházán a pokol kapui sem vehetnek diadalmat. Ezért jövőjét bátran letehetjük a mi Urunk, Istenünk kezébe.
A bevezetésben hadd idézzem Luther Márton 12. Zsoltárból írt énekét eredeti formájában (Dunántúli Énekeskönyv Új rész 745. sz. ének)
- Lásd meg a mennyből, Úristen, Nagy szánalommal nézed, Mint fogynak szenteid itt lenn. Elhagyattunk, szegények. Szent igéd rontják, támadják. Kihunyt a hit, a tiszta láng Már mindenek szívében.
- Mind csalárdság, mit hirdetnek, Önmaguk találmánya. Nincs egység: nem építenek az Isten szent szavára. Egy azt akarja, más amazt, És szakadást támasztanak, Bármilyen szép a látszat.
- Mind irtsa ki az Úristen E hamis prófétákat, Kik kérkednek nagy gőgösen: „Hol, aki szembeszállhat? Ím, hatalom és jog mienk, És amit megszabunk, az szent. Ki lenne úr felettünk?”
- S szól az Úr: „Rontják a szegényt. Hát fel is kelek menten. Jajszava már az égig ért, Meghallgattam. Kimentem. És üdvösséges szent igém E földön harcba küldöm én, Hadd legyen erőssége!”
- Hét tűzön megy át az ezüst, Úgy ragyog tisztasága. Nem kell az igét féltenünk, Ha próbák tüzét állja. Megbizonyítja hatalmát A kereszthordozáson át, S még messzebb ragyog fénye.
- Óvd e gonosz nemzetségtől, Tartsd meg tisztán igédet, És rontó elegyedéstől Te oltalmazd meg néped! Mert az a gonosz győzelme, Ha magát közénk színlelve, Ránk vetheti a jármot. (Kiemelés tőlem)
Ugye nem is kell magyarázni, érezzük mennyire aktuálisak ezek a sorok? Szinte minden benne van, amit bevezetésül el szeretnék mondani, és ami miatt most együtt vagyunk itt. Az énekben említett „rontó elegyedést” ma így mondanám: a tévtanítások lassú, fokozatos beszivárgása az egyházba. Összehangolt, alaposan átgondolt, tudatos támadásról van szó, amelynek célja az egyház tanításának lerombolása. Egyesek belülről igyekeznek ledönteni az „Erős Vár” falait. Az egyház falain egyre nagyobb lyuk tátong, amin keresztül beözönlik az ellenség. A mi küldetésünk azonban nem változott, kitartóan azt kell hirdetnünk, ami örök és változatlan. A mi dolgunk az élő Ige meghirdetése, a többit elvégzi Isten.
Hogyan tudnánk világhatalmi erőkkel szembeszállni? Hogyan tudnánk ellenállni olyan hatalmaknak, szándékoknak, amelyeket még csak kiismerni sem vagyunk képesek igazán? Sajnos egyértelműnek látszik, hogy Amerikában mára már lezajlott, befejeződött az a folyamat, melynek során fokozatosan, és egymás után dőltek be a különböző felekezetek. A hatalom átvétel utolsó szakaszába érkeztek, a katolikus egyház egy része és a szabadegyházak egy része maradt csak hűséges a Biblia tanításához. (A pápa támogatja az egyneműek megáldását, Amerikában püspöki támogatással eladnak működő gyülekezeteket, Az új egyházi törvényekre hivatkozva elnémítják, kizárják azokat, akik felemelik a hangjukat, akik „nem haladnak a korral”)
Ezt hallva arra gondolok, amit Ezékiel próféta látomásában olvasunk arról, hogy Isten elhagyja a templomot. Kiköltözik, kivonul a dicsősége onnan, mert megelégelte népe romlottságát, és hagyja, hogy lerombolják a szent helyet (Ez 10,18; 11,22-23) Minél inkább belemerültem a témába, annál inkább háborgott a lelkem és annál nyomasztóbbnak éreztem a kérdést: hogyan lehetne mindezzel szembeszállni, ezt a folyamatot megállítani vagy akár csak lassítani is?!
A választ is Ezékiel könyvéből értettem meg. Ezékiel több mint hatvanszor! ismétli az üzenetet: „Akkor majd megtudják, hogy én vagyok az Úr!” Isten szavai ezek, melyet Jeruzsálem pusztulásával összefüggésben, a szomszédos népek bukásával kapcsolatban és a nagyszerű jövő ígéretéről szólva is elmond Isten. Ő azt akarja ma is, most is, hogy Őt megismerjük, hogy megtudjuk, hogy Ő az Úr! Az Ő kezében van az igazi hatalom, Ő irányítja ma is a történelmet. Ma is szükségünk van arra, hogy „hatvanszor”, hatezerszer is a szívünkbe véssük ezt az igazságot. Dávid és Góliát harca ez, és miközben az ellenfélnek stratégiája van, nekünk nincs másunk, mint a hitünk. Az a hitünk, hogy ma is Ő az Úr!
A másik Ige, amely békességet adott 2. Krón 20–ban olvasható: „Így szól nektek az Úr: Ne féljetek, és ne rettegjetek e nagy sokaságtól, mert nem ti harcoltok velük, hanem Isten. Holnap szálljatok szembe velük!…. Nem is kell nektek harcolnotok, hanem csak álljatok veszteg, és meglátjátok, hogyan szabadít meg titeket az Úr. …Ne féljetek és ne rettegjetek! Holnap vonuljatok ellenük, mert veletek lesz az Úr!” (2 Krón 20,15 b kk.) Az angol fordítás még jobban kifejezi, mit kell tennünk: Stand firm, hold your position. („Álljatok meg szilárdan, tartsátok pozíciótokat”) Ahogy Luther éneke mondja: A „hamis próféták” ellen maga Isten küldi harcba az Ő Igéjét!
Érdemes még 2 Tim 4,1-5 –t is figyelembe venni ebben a tekintetben.
(Még az is kérdés számomra: Miért pont én beszélek erről, mikor nálam valószínűleg ti sokkal tájékozottabbak vagytok? Péter kérésére azért mondtam igent, mert fontosnak érzem, hogy tanuljunk az amerikai tapasztalatokból, ami ott élő testvéremen keresztül eljutott hozzám)
Azokat, akik ragaszkodnak a Biblia tanításához, Amerikában ellenfeleik „fundamentalistáknak” hívják. Ennek az elmúlt időszakban ott igen pejoratív értelme lett, tudományellenes, elvakult, fanatikus hívőt jelent. Ezzel szemben az Isten Igéjéhez töretlenül ragaszkodó hívek, gyülekezetek magukat Hitvalló Biblikusoknak hívják. Úgy gondolom mindnyájan, akik most itt vagyunk, ugyanezt mondhatjuk magunkról: Hitvallók, akik készek vagyunk minden körülmények között megvallani hitünket és Biblikusok, akik számára mindennél szentebb Isten örök Igéje.
Megint hadd idézzek egy énekünkből: Dt. ékv. 257. éneke:
„Emberi erő s álnokság Minket meg ne rettentsen; Mit titkon szőttek ellenünk, Elrontja a mi Istenünk, Kezében a hatalom… Kezedben van az ellenség, Ármánykodását döntsd le Hogy hitünk ne ingadozzék, Erőt keblünkbe önts te! Atyánk ki tebenned bízik, Soha meg nem csalatkozik, Zúgjon körülte bár vész.” (2. és 4. vers)
Ilyen bevezetés után 3 kérdéskört szeretnék áttekinteni:
- Mi történt Amerikában, hogyan sikerült meghamisítani a tiszta evangéliumot azoknak, akik saját céljaik elérésére használják az egyházat, és mi a tanulság számunkra ebből? Hogyan jutottak el „észrevétlenül” az egyházak az összeomláshoz?
- Milyen stratégiát dolgoztak ki az európai egyházak ellen azok, akiknek érdeke az egyházak tanításának lerombolása? Mi a „beszivárgás”, a „rontó elegyedés” stratégiája?
- Mit tehetünk ez ellen, milyen válaszaink vannak erre a stratégiára? – erről jó lenne beszélgetni, néhány szempontot adnék ehhez.
Itt hívom fel a figyelmet arra, hogy éppen a Magyarországi Evangélikus Egyházat tartja a legalkalmasabbnak arra egy felmérés, hogy a társadalom és az állam átalakítására hatással legyen, mert a M.E.E. „jobban teljesít” az LMBTQ emberek befogadását illetően mint. M. o. általában… (Idézet ld. 1. Szemelvény)
Még mindig bevezetésként: Nem lehet a homoszexualitás kérdésére leszűkíteni a problémát. Sokkal szélesebb körű támadásról van szó, aminek ez a kérdés csak egy része. Most mégis csak ezt az egy témát tárgyalom, mert az LMBTQ egyházban lezajló mozgalmai világosan mutatják, hogy milyen elszánt törekvések vannak az Egyház Krisztustól kapott tanításának a meghamisítására. Ezt a szempontot mindvégig tartsuk szem előtt.
A társadalom átformálásához az egyházakon keresztül vezet az út. A cél: Isten üzenetét a korszellem elvárásainak megfelelően átalakítani, a mai kor elvárásaihoz igazítani. Amerikában ez a folyamat már megállíthatatlannak tűnik, bejezéséhez közeledik. A végállomás: Isten Egyházából egy olyan emberi szervezetet létrehozni, amely aktívan részt vesz a társadalom átalakításában, legyen szó klímaváltozásról, vagy a társadalmi igazságtalanság különböző megnyilvánulásairól. Ezek bár alapjában véve jó ügyek lehetnek, de a csapda abban rejlik, hogy a problémák megoldását kizárólag emberi síkon keresik. Az így átalakított „egyházban” már nem hangzik a megváltás üzenete, nincs szó Isten üdvözítő tervének perspektívájáról…
Sok más között az egyik gyakorlati kérdés az azonos neműek „házasságának” megáldása, amelynél egyértelműen kiderül, hogy olyan súlyos teológiai, hitbeli torzulások húzódnak meg, amelyek veszélyeztetik az Egyház üzenetének tisztaságát.
Hogyan zajlott le Amerikában a „rontó elegyedés”, mi a tanulság ebből számunkra?
1970. június.
Az amerikai Lutheránus egyház zsinati nyilatkozata a homoszexualitást bűnként jelöli meg, de célul tűzi ki, hogy a gyülekezeteken belül is észlelhető előítéletekkel, melegek ellen irányuló igazságtalan támadásokkal szemben felvegye a harcot.
2021. július.
Történelmi egyházak közül elsőként az Amerikai Evangélikus- Lutheránus Egyház transznemű püspököt avatott Megan Rohrer lelkész személyében. A Sierra Pacific zsinat új püspöke kijelentette: “Nagyon büszke vagyok arra, hogy lutheránus vagyok. Megválasztásom állandó emlékeztetőül szolgáljon arra, hogy Isten mesés szeretetét soha nem korlátozhatja mások véleménye, vagy törvényhozása”
Ami a két esemény között történt az a keresztyének többsége átaludta, egyszerre csak arra ébredt, hogy ha valaki az Isteni teremtési rendre hivatkozva állítja, hogy csak két nem, férfi és nő létezik, akkor azt gyűlöletbeszédnek nyilvánítják meg az egyházon belül is, ami nem fér össze az Isten mindenkit elfogadó szeretetével. Tanulságos lehet ezt a folyamatot, amely 5 könnyen elkülöníthető szakaszra osztható, közelebbről megvizsgálni.
1. Védelmet keresve
Az első lépés a kitaszítottak, lenezettek, megalázottak helyzetének javítása érdekében való felszólalás volt. Az egyház már nem az evangélium, a bűnvallásra indítás mindenkire érvényes szavát szólaltatta meg. Ehelyett a politikai aktivizmus útjára tévedt, amely a társadalom megváltoztatására irányult, a szívek átformálása helyett.
2. Párbeszéd kierőszakolása
A második lépés a „párbeszéd” kierőszakolása volt. Ez valójában arra irányult, hogy mindenki értse meg, fogadja el a „másképp gondolkodók” álláspontját. az ún. „párbeszéd” célja a meggyőzés volt. Ide tartozik a felekezetek feletti szervezetek elindítása, olyan lelkészek kiválasztása, akik rokonszenveznek az ügyükkel, akikre lehet hivatkozni, mintha az egyház hivatalos álláspontjáról lenne szó. Egyházon kívül szólalnak meg az egyház nevében. Elhintve a gyülekezet, a hívők körében a kétséget, zavarodottságot, kételkedést.
Egy példa, ha valaki reformáció-t üti be az internet keresőbe, akkor akaratlanul is beleütközhet a reformationproject web oldalba ( https://reformationproject.org/) amelyik egy új reformációt propagál, nyíltan a gender ideológia egyházon belüli támogatásáért száll síkra.
Elkezdődött a világi egyetemeken a „teológia” tanítása, egyházhoz nem tartozó tanárokkal, „teológusokkal”, akiknek véleményére lehetett ezután hivatkozni, mintha az az egyház álláspontja lenne.
3. Beépülés
A harmadik lépés: A különböző gender ideológiák, meleg életforma egyházon belüli normalizációja, teljes elfogadás. Feminista elképzelésnek megfelelő szóhasználatok erőltetése. Új liturgia megfogalmazása az azonos neműek megáldására. Egyházi törvények átformálása, egyházi hivatalok LMBTQ szimpatizánsokkal való betöltése. Egyházi folyóiratokban, kiadványokban LMBTQ ideológia népszerűsítése. Egyházi iskolákban keresztény hittel nem törődő tanárok alkalmazása. (A katolikus iskolákat arra kötelezték, hogy fölvegyenek egyházhoz nem tartozó diákokat, tanárokat – így lassan sikerült elérni a célt, hogy megváltozzon az arány, és sikerült átvenni az irányítást. Így kerültek be a szivárványos zászlók a katolikus iskolákba…)
4. Megerősítés
A meleg létforma nyílt támogatása. LMBTQ lelkészek felszentelése. Jóváhagyás. Lelkész melegek büszkeségi felvonuláson való részvétele. A szivárványos zászló oltár melle helyezése, Templomok falara meleg szimbólumok kiakasztása
5. Kiszorítás
A Krisztus tiszta tanítása mellett kiállók, a hitvalló egyház háttérbe szorítása, biblikus alapon álló lelkészek laikusok megbélyegzése, elnémítása, esetleges üldözése. Néhány példa a közelmúltból:
- A New Jersey-i tanárt felfüggesztették, mert Bibliát adott egy diáknak;
- A washingtoni futballedzőt kényszerszabadságra küldtek, mert a pályán mondott imát a meccs végén;
- Az atlantai tűzoltóparancsnok elvesztette az állását egy keresztény erkölcsi tanítást védő könyv saját kiadásáért;
- A tengerészgyalogos hadbíróság elé került, amiért egy bibliai verset ragasztott az asztala fölé;
- Egy coloradói péket bepereltek, mert nem volt hajlandó egy meleg pár számára esküvői tortát készíteni
- Philadelphia varosa bezáratta az évtizedek óta működő a katolikus örökbefogadói szervezetet mivel nem kerestek gyermekeket azonos nemű párok szamara.
Milyen stratégiával működik a beszivárgás és milyen tervek vannak Európával kapcsolatban?
Befogadási index – Szivárvány Index 2020
A Rainbow Index of Churches in Europe (RICE 2020) kutatási projekt célja, hogy országonként értékelje az egyházak befogadó készségét az LMBTI-személyek tekintetében Európában. Az LMBT Keresztény Csoportok Európai Fóruma együttműködött a hollandiai Protestáns Teológiai Egyetemmel annak érdekében, hogy ezt a kutatást a „Szivárványindex” segítségével végezze el.
Maga a „Rainbow Index” egy olyan index, amely az egyházak befogadását értékeli, és országonként mutatja be az LMBTI-személyek helyzetét.
(A felmérés szempontjait, eredményét és a hozzá kapcsolódó javaslatokat lásd a „szemelvények 1. dokumentumban)
Egy elgondolkoztató idézet:
“Az Magyarországi Evangélikus Egyház relatíve jobban teljesít, mint a Magyarország általában LMBTI emberek emberi jogi helyzetét illetlen. Óvatos következtetés lehet, hogy ez az egyház potenciálisan pozitív hatással lehet az LMBTI-személyek befogadásának elősegítésére, nemcsak az egyházban, hanem a társadalomban és az államban is.”
Idézet az Evangélikus Missziói Központ állásfoglalásával kapcsolatban:
„A Magyarországi Evangélikus Lutheránus Egyházhoz tartozó Evangélikus Missziós Központ 2017-ben közleményt adott ki, amelyben a homoszexuális párkapcsolat nem fogadható el a heteroszexuális házasság legitim alternatívájaként. A szexualitás helye a heteroszexuális házasságban van, amely Istentől származik. A homoszexualitás nem „normális életmód”. A homoszexualitás gyakorlása a normától való eltérés, és nem a normális viselkedés variációja. Ezt a nyilatkozatot a gyülekezet honlapján tették közzé, és nem volt tiltakozás ellene.”
A beszivárgás ellenszere – mit tehetünk?
Hogyan lehet szembeszállnunk a tévtanítókkal, évtanításaikkal? Van-e esélyünk, hiszen mögöttük komoly anyagi forrásokkal rendelkező támogatok állnak, hogyan vehetnénk fel a versenyt nemzetközi támogatással, kiépített kapcsolatokkal rendelkező hazai egyházi csoportokkal?
Egyszerre kell építenünk és egyszerre kell védekeznünk is a tévtanítások ellen. Nem egy hitvalló stratégiát kell kialakítanunk, követünk, hanem a Szentlélek vezetésében, Isten egyházat el nem hagyó kegyelmében bizakodó hitet kell erősítenünk magunkban és az egyház híveiben, laikusokban és lelkészekben egyaránt.
Néhány gondola evvel kapcsolatban. Újra aláhúzva, hogy nemcsak a LGBTQ ügyről van szó, hanem a lutheránus tanítási minden területre kiterjedő teológiai tisztaságának megőrzéséről, az ránk bizott feladat, az evangélium hirdetésének megalkuvás nélküli szolgálata.
- Helyzetfelmerés. Bűnvallással kezdve, ami történt, ami történik az egyház, vezetők és lelkészek gyöngesége, lanyhasága miatt van. Nincs hivatalos állásfoglalás a kor kihívásainak válaszolva? Félelem miatt?
- Párbeszéd helyett evangelizáció. Amint láttuk a „párbeszéd” az erőszakos meggyőzés eszköze. Küldetésünk hirdetni a tiszta evangéliumot, Mindent megtenni az egyházi újjászületés érdekében. Imádság.
- Védekezés helyett hitvallás. Teológiai alapon álló megfogalmazás. Ennek gyülekezetekben, egyházi és egyházon kívüli internetes és sajtóorgánumokban való terjesztése. Egyházi iskolák, jótékonysági intézmények bevonása.
- Kivonulás helyett aktív részvétel. Miért nem megoldás az egyházból való kivonulás? Az amerikai példa tanulsága: Néhány gyülekezet kiszakadt az ELCA-ból, de ezek önmagukban életképtelenek lettek. Az anyagi források mind az ELCA-ban maradtak, ezeknek pedig nem volt szervezetük, teológiájuk, újságuk stb. Önmagukban nem tudták felvenni a harcot. Egyházszervezeti változásokban való részvétel (zsinati tagok, esperes választás, püspök választás esetén biblikus emberek támogatása) egyházi törvényekre oda kell figyelni. Számítani lehet arra, hogy a zsinat új törvényeket akar majd alkotni ezzel kapcsolatban, szükség lenne egyházjogászokra, akik erre odafigyelnek. A politikai helyzetet sem lehet figyelmen kívül hagyni, meg kell szólalni politikai szinten is, szükség van biblikus hozzáállású jogászokra. Nyilvános fórumokon a laikusok sokat tehetnének azért, hogy felkeltsék a figyelmet. Nem csupán egyházi ügyről van szó. Az egész nyugati kultúra lerombolása a cél.
- Építés és éberség egy hálózat kialakítása laikusok és papok között. Sajtófigyelő szolgálat: azonnal reagálás a hivatalos egyházi fórumokon megjelenő cikkekre. Fórum megteremtése, mindenkit be kell vonni akit, lehet. HITVALLÓ HÁLÓZAT kialakítása. Weboldalt kellene felállítani, ahol hangot kap mindaz, amivel nem értünk egyet és aláírásokat lehet majd gyűjteni a gyülekezetek, papok és laikusuk körében. (Tőlem volt, aki megkérdezte: Hol lehetne a Péter által megfogalmazott hitvallást aláírni, hogy lehetne csatlakozni hozzá?) Oda kell figyelni arra – és ha kell ezen a téren is megszólalni, hogy a lelkészképzés hogyan folyik. Tudnunk kell arról, hogy kik és mit, milyen tankönyvekből tanítanak az egyházi iskoláinkban? Milyen hittankönyveink vannak? Ki nevezi ki a vezetőket? Mi történik az egyházi intézményekben? (Amerikában először a jótékonysági intézményeket vették ás és formálták át először.)
- Összefogás. Feltérképezni azokat a csoportokat, amelyek az egyházon belül és kívül a biblikus vonalat képviselik. Más felekezetekkel való együttműködés. (Lásd: “Magyar Reformátusok Szárszói Konferenciáján 2021. augusztus 26-án Ujlaki-Győri Anna, Molnár Ambrus és Fekete Zsuzsa részvételével külön ülésszakot szenteltek „az LMBTQI erejének és az arra adható keresztyén válaszoknak” – Létfontosságú az országos összefogás lelkészek és laikusok között, a különböző felekezetek között, kapcsolatfelvétel a nemzetközi szervezetekkel.
- Útmutatás. A közelgő zűrzavarban prófétai látásra van szükség. Az ilyen hangoknak, a pusztába kiáltott szónak a felerősítése. Vállalni a kockázatot, az esetleges üldözést is, ha a helyzet úgy kívánja. (Amerikában a legaljasabb módszerekkel állítják félre mindazokat, akik ellenállnak.)Mindent összefoglalva: Föl kell készülni a várható változásokra. A „rontó elegyedés” hívei az egyházon belül próbálnak olyan erőket találni, akik hajlandók belülről átalakítani azt.)Úgy gondolom, a következő lépés az, hogy minél nagyobb nyilvánosságot bele kell vonni ebbe az ügybe. Talán eljött az ideje annak, hogy a „háztetőkről kiabáljunk”. Ne történhessen meg szinte ÉSZREVÉTLENÜL ugyanaz, ami Amerikában történt! Ez ad értelmet a Péter által megfogalmazott hitvallásnak, annak, hogy ma itt együtt vagyunk és mindannak, amiről úgy érezzük, hogy tennünk kell. Az egyik reggeli imádságban Székely János rkat. püspök Avilai szt. Teréz ünnepe kapcsán arról beszélt, hogy ő úgy érezte: Európában óriási szellemi harc dúl: a hit, az értékek és ezek elveszítése, elfeledése között. Úgy látta, hogy a kolostorok azok az erődítmények, a legerősebb bástyák, ahol Istennek szentelt módon élnek, imádkoznak emberek, a keresztyénség megmaradását szolgálhatják. A mai nehéz időkben is kellenének ilyen élő szigetek, ahol értékeinket, a hitet, tudást, a családot, a szeretetet, a keresztyénséget át lehetne menteni a következő nemzedékek számára. Ő kettőt említett: minden hitben élő, keresztyén család és minden egyházi iskola ilyen erődítmény lehet. Hozzátenném még a gyülekezeteinket. Ha egy gyülekezetnek van egy hitvallása, programja, megfogalmazza missziójának lényegét, amely szerint éli az életét, szintén erős bástyává válhat. Azzal zárom, amivel kezdtem: Hiszem, Jézus ígéretét, hogy az ő Egyházán a pokol kapui sem vehetnek diadalmat. Ezért jövőjét bátran letehetjük a mi Urunk, Istenünk kezébe.