1. Szivárvány Index
(Forrás – letölthető teljes szöveg angolul: https://inclusive-churches.eu/2021)
Ez év áprilisában hozták nyilvánosságra azt a felmérést amit 2020-ban a hollandiai Protestáns Teológiai Egyetem kutatásai alapján, az LMBTQ Keresztyén Csoportok Európai Fórumának megbízásából készült. Ez az irat a különböző egyházak hozzáállását, befogadási készségét hivatott objektív formában értékelni. Ezen felül a jelenlegi helyzetet, társadalmi és nemzeti jellemzőket is figyelembe véve gyakorlati stratégiát is megfogalmaz.
A felmérés eredményét 47 szempont alapján állapították meg, ezek között a következők találhatók:
- Egyházjogi iratok kiterjednek-e az LMBTQ személyek státuszára, védelmére?
- LGBTQI személyek betöltenek-e vezető szerepet (lelkész, vallástanár, laikus)?
- Tükrözi-e az egyház hivatalos teológiája Isten mindenkit elfogadó szeretetét?
- Használnak-e Bibliából származó érveket az LGBTQ személyek kizárására?
- Van e hivatalos liturgiájuk, amellyel megáldjak az azonos neműek kapcsolatát?
- Megkeresztelik-e az azonos neműek által örökbefogadott gyermekeket?
- Megáldják-e a transz neműeket gender változtatásuk alkalmából?
- Részt vehetnek-e az úrvacsorában nyíltan LGBTQI személyek?
- Kiadott-e az egyház LGBTQI személyek lelki gondozásával foglalkozó iratokat?
- Felvesznek-e laikusként egyházi állasokba LGBTQI személyeket?
- Hozzájárulnak-e hogy LGBTQI személyek örökbe fogadhassanak?
- Támogatják-e a büszkeségi felvonulásokon való egyházi részvételt?
- Van-e jótékonysági intézményük az LGBTQI emberek megsegítésére?
- Hozzájárulnak-e az egyházon belül keresztyén LGBTQI szervezetek létezéséhez?
- Támogatják, segítik-e egyházon kívüli LGBTQI szervezetek működését?
- Egyházvezetők (püspökök, esperesek) nyilatkozatai tükrözik-e a befogadást?
A hivatalos egyházi állásfoglalás rokonszenvezik-e az LGBTQI érdekekkel?
- Figyelembe veszi-e az egyház a legfrissebb tudományos eredményeket?
- Beismerték-e az LGBTQI személyek ellen korábban elkövetett bűneiket?
- Bocsánatot kértek-e nyilvánosan a korábbi megkülönböztetés miatt?
A felmérés külön is foglalkozik a magyarországi helyzettel, felekezetekre lebontva. A Evangélikus Egyházzal kapcsolatban két idézetet érdemes kiemelni:
“A Magyarországi Evangélikus Egyház relatíve jobban teljesít mint Magyarország általában az LMBTI emberek emberjogi helyzetét illetően. Óvatos következtetés lehet, hogy ez az egyház potenciálisan pozitív hatással lehet az LMBTI-személyek befogadásának elősegítésére, nemcsak az egyházban, hanem a társadalomban és az államban is.”
„A Magyarországi Evangélikus Lutheránus Egyházhoz tartozó Evangélikus Missziói Központ 2017-ben közleményt adott ki, amely szerint a homoszexuális párkapcsolat nem fogadható el a heteroszexuális házasság legitim alternatívájaként. A szexualitás helye a heteroszexuális házasságban van, amely Istentől származik. A homoszexualitás nem „normális életmód”. A homoszexualitás gyakorlása a normától való eltérés, és nem a normális viselkedés variációja. Ezt a nyilatkozatot az egyház honlapján tették közzé, és nem volt tiltakozás ellene.”
A jelenlegi helyzet megértése érdekében érdemes szemügyre venni a magyarországi felekezetek besorolását, pontszámait:
Egyház | intézményi egyenlőség | Befogadás a
gyakorlatban |
nyelv és beszéd | egyházi és politikai szinten | Összes
pontszám |
Svéd Lutheránus | 15.5 | 10 | 7.5 | 8.5 | 41.5 |
Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség | 10 | 9 | 4 | 0.5 | 23.5 |
Magyar Evangélikus | 9.5 | 6.5 | 2 | 0 | 18 |
Magyar Református | 2.5 | 2.5 | 1 | 0 | 5.5 |
Magyar Katolikus | 3.5 | 2 | 2.5 | 1.5 | 9.5 |
A svéd ultra liberális lutheránus egyház viszonyítás kedvéért szerepel.
A protestáns egyházakra vonatkozó fejezet végén a következő gyakorlati lépéseket javasolják az LMBTI egyházi befogadása érdekében:
- Vonja be az LMBTQ személyeket és csoportokat a politikai döntéshozatalba, különösen a transz és interszexuális személyeket.
- Alkosson szabályozást és kísérje figyelemmel a szexuális jogokat és a nemek közötti igazságosságot az egyházban.
- Tegye a befogadó nyelvet következetes és vitathatatlan gyakorlattá a liturgiában és a nyilvános beszédben.
- Osszon megerősítő oktatási és érzékenyítő anyagokat az LMBTQ-ról.
- Dolgozzon ki eszközöket a helyi gyülekezetek mérésére és az LMBTQ-személyek fokozottabb befogadására.
- Tegyen nyilvános nyilatkozatokat a konverziós terápia és a homofóbia, bifóbia és transzfóbia ellen.
- Nyilvánosan ismerje el és kérjen bocsánatot azoktól, akiket diszkrimináció sújtott.
- Szabaduljon meg a liturgikus megkülönböztetéstől az (azonos nemű) házaspárok megáldása tekintetében.
- Konstruktívan vegyen részt a szexualitással és a nemekkel kapcsolatos tudományos kutatásban.
- Küldjön magas rangú egyházi képviselőket LMBTQ eseményekre, például büszkeségi felvonulásokra és megemlékezésekre.
- Legyen proaktív az LMBTQ-személyek emberi jogainak támogatása és kiállása a társadalomban.
A meglehetősen alacsony rangú protestáns egyházak azonban valószínűleg szerényebb lépésekkel szeretnének indulni.
- Vegyen részt lelkipásztori párbeszédben LMBTQ-személyekkel.
- Ítélje el az LMBTQ-személyekkel szembeni erőszakos cselekményeket és gyűlöletbeszédet.
- Vegye figyelembe a tudományos kutatást, még akkor is, ha az LMBTQ-kérdéseket más szemszögből látja .
- Ismerje el az állam és törvényei érvényességét, ha azok egy demokratikus folyamat eredményei.
- Ne támogassa a konverziós terápiát.”
A felmérés végén “Előremutató utak” címmel a következő gyakorlati lépéseket találjuk, amelyeket az írók szerint felekezeti, nemzeti hovatartozástól függetlenül is meg lehet valósítani az üggyel szimpatizáló lelkészek és laikusok segítségével.
- Erősítse meg minden személy feltétel nélküli és elidegeníthetetlen emberi méltóságát, mivel ők Isten gyermekei.
- Ítélje el az LMBTQ-személyekkel szembeni erőszakos cselekményeket és gyűlöletbeszédet, vagy legalább ne adjon felmentést ezekre a gyűlölet-bűncselekményekre, amelyek az egyház nyilvános kommunikációja miatt következtek be.
- Nyilatkozzon minden ember vallásszabadságáról, az egyházon belül is.
- A nemzeti parlamenti demokráciát megalapozó és a kisebbségek jogait védelmező politikai felelősségének elismerése.
- Kezdjen lelkipásztori párbeszédet LMBT-személyekkel.
- Konstruktívan vegyen részt a nemekkel és a szexualitással kapcsolatos tudományos kutatások megismertetésében.
- Bővítse ki a vezetői struktúrákban a teret minden ember számára, kezdve a laikus nőkkel, hogy megosszák a felelősséget a döntéshozatalban.
- Legyen nyitottabb és őszintébb olyan jelöltek pappá szentelésekor, akik alkalmasnak bizonyultak, szexuális irányultságuktól függetlenül, még a cölibátus életének elköteleződése mellett is.
- Vegyen részt keresztény LMBT érdekképviseleti csoportokban, és vonja be őket a szemináriumi oktatásba.
- Támogassa az egyház szabályzatának rugalmasabb alkalmazását vagy értelmezését, lelkipásztori diszkrécióval az adott helyzetben.
- Tanulmányozza a Biblia, a hagyomány, a teológia és az egyházpolitika következményeit az LMBTQ által megélt vágyakra, szexualitásokra és identitásokra vonatkozóan.
- Vonja be az LMBTQ-személyeket az egyenlőséggel és a megkülönböztetés mentességgel kapcsolatos politika alkotásba.
- Biztosítson megerősítő oktatási anyagot.
- Tegye lehetővé az LMBTQ-személyek nyílt felvételét a szemináriumra vagy a teológiai egyetemre.
- LMBTQ teológusok szervezetének kezdeményezése.
- Tegyen nyilvános nyilatkozatot az LMBTI-személyek szervezkedési és önkifejezési jogáról.
- Említse meg kifejezetten és pozitívan a sokszínűséget és az LMBTQ-identitást, mint az egyház gazdagító aspektusait.
- Ismerje el az egyház részvételét az LMBTQ-személyek megkülönböztetésében.
- Lássa el a gyülekezeteket a befogadóbbá és megerősítőbbé váló protokollokkal, és győzze meg őket, hogy építsék be ezeket a protokollokat helyi működésükbe
- Szabaduljon meg az (azonos nemű) házaspárok megáldása tekintetében a liturgikus megkülönböztetéstől.
- Használjon nemekre érzékeny nyelvezetet, és építse be a nemi kérdéseket és a szexualitást a liturgiába.
- Kifejezetten támogassa az LMBTQ párokat, amikor örökbe fogadnak és gyermeket nevelnek.
- Tegyen nyilvános nyilatkozatot a szexuális és reproduktív egészségről és minden ember jogairól.
- Határozza meg a „heteronormatív” nyelvezetet és irányelveket, és változtassa meg azokat.
2. Részletek LMBTQ (ál)érvelésből – bibliai igék alapján
Angol nyelvű források:
LGBTQ+ Theology 101 https://www.qchristian.org/resources/theology#bible
Biblikus érvelés LMBTQ befogadás mellett: https://reformationproject.org/biblical-case/
Mózes könyve
“A 3Mózes 18:22 tiltja az azonos nemű férfiak kapcsolatát, a 3Mózes 20:13 pedig halálbüntetést ír elő a szabálysértők számára. De a keresztények soha nem éltek az ószövetségi törvények szerint. Az Ószövetség 613 parancsolatot tartalmaz Isten népének, amelyet követni kell. A Leviticus tartalmaz szabályokat az áldozatokról, a tiszta és tisztátalan ételekről, a betegségekről, a testváladékokról, a szexuális tabukról és a papi magatartásról. De az Újszövetség azt tanítja, hogy Krisztus halála és feltámadása betöltötte a törvényt, ezért számos szabálya és előírása soha nem vonatkozott a keresztényekre. A Róma 10:4 azt mondja: „Krisztus a törvény vége”. A Kolossé 2:13-14 azt mondja, hogy Isten „minden bűnünket megbocsátotta, eltörölte törvényes tartozásunk vádját, amely ellenünk támadt és elítélt minket; elvette, keresztre szegezve.”Azzal, hogy ezt a szövetséget »újnak« nevezte, az elsőt elavulttá tette; ami pedig elavult, az hamarosan eltűnik. -Zsidók 8:13”
Teremtés
“Az 1. Mózes könyvét (más, erre a fejezetre hivatkozó szövegrészekkel együtt) gyakran használják a nem bináris és transznemű identitás elleni érvelésre. Gyakran mondják, hogy mivel Isten a férfit és a nőt teremtette, nem létezhet más nemi kategória, mint férfi és nő. Azonban, ahogy Kathy Baldock bölcsen kijelentette: „Isten megteremtette a férfit, a nőt és az interszexuális nemet.” A tudományon és az alkotáson keresztül látjuk, hogy a teremtésben van biológiai nemi eltérés. Az emberek biológiája nem olyan bináris, mint ahogyan elhitetik velünk, és a Szentírás eunuchokról beszél, olyan emberekről, akik nem férfiként vagy nőként éltek.
A teremtéstörténetben azt is láthatjuk, hogy bár Isten éjjel-nappal teremtett, ez nem jelenti azt, hogy nincs közöttük semmi. A hajnal és az alkonyat a teremtés olyan kifejeződései, amelyek nem tartoznak pontosan a nappal és az éjszaka kategóriájába. Tehát amikor a Genezis azt mondja nekünk, hogy Isten a férfit és a nőt teremtette, ez nem jelenti azt, hogy a kettőre korlátozódtunk. Ebben a világban léteznek nem bináris, genderfluid, transzneműek és egyéb sokrétű kifejezései a teremtésben a nemi istenképnek.”
Házasságról
“A Genesis 2 Ádám és Éva házasságának történetét meséli el. A „házasság” szót azonban nem használják. Ehelyett az „egy test” kifejezést használják a szövetségi kapcsolatuk leírására. „Ezért elhagyja a férfi apját és anyját, és egyesül feleségével, és egy testté lesznek” (1Mózes 2:24). Az „egy test” házasságra való utalás kétszer is megismétlődik az Újszövetségben, először Jézus, amikor elítélte azt a gyakorlatot, hogy a férfiak elválik feleségüktől (Máté 19:4-6), és az Efézus levélben is, amikor Pál a házasságról beszél: „ Mert mi az ő testének tagjai vagyunk. „Ezért a férfi elhagyja apját és anyját, feleségével egyesül, és a kettő egy testté lesz.” Ez egy nagy titok, de én Krisztusról és az egyházról beszélek” (Ef 5,30-31). ).
Az Efézus levélben Pál kiterjeszti a házasság meghatározását. A házasság helyett, az „egy test” kifejezését használja, hogy leírja Krisztus házasságát az egyházzal. Pál itt már nem úgy korlátozza a házasságot, mint ami egy férfi és egy nő között történik, hanem Krisztus és az egyház között. Azt tapasztaljuk, hogy a házasság nem a nemen alapul, hanem a szövetségen. A nemek közötti különbség tehát nem feltétele a házasságnak.”
Szodoma és Gomora
“Az egész Szentírás elítéli a szexuális erkölcstelenséget, amelyet gyakran szexuális zaklatásként határoznak meg (1Thesszalonika 4:6). Helytelen valakit erőszakkal kihasználni. Az 1Mózes 19 története szerint a szodomai férfiak meg akarták erőszakolni Lót vendégeit. Ez a 1Mózes 19 bűne – a csoportos nemi erőszak kísérlete. Sajnos ezt a történetet gyakran használják bizonyító szövegként az azonos neműek kapcsolatai ellen, annak ellenére, hogy az 1Mózes 19-ben nincs elítélve a közös megegyezésen alapuló kapcsolat.”
Római Levél 1. fejezet
Pál kísérlete arra, hogy a pogány hívőknek Isten igazságáról beszéljen. És mivel Pál nem tudja úgy használni a zsidó törvényt, hogy az értelmes legyen a pogányok számára, inkább a görög gondolkodásra hivatkozik. A sztoicizmus filozófiája, különösen a természettel való összhang és az önuralom eszménye beágyazódik ebbe a fejezetbe. Pál arra hívja fel a figyelmet, hogy az embereknek nem szabad túlzásba esni, meg kell őrizniük a fegyelmet, kerülniük kell a szexuális túlzásokat. Pál a görög gondolkodást használja a vágynak nevezett túlzás megvitatására. A pogány keresztények megértették volna, hogy Pál elítéli a túlzott engedékenységet, ami ellentétes volt a harmónia értékével. Amit nem látunk, az az, hogy Pál elítéli a fegyelmezett, szeretetteljes kapcsolatokat két azonos nemű ember között.
3. Az Amerikai Lutheránus Egyház (ELCA) megnyilvánulásaiból
Imádság az Anya Istenhez
“Anya Istenünk, lelki táplálék eledelével tápláltál minket. Emelj fel minket az üdvösségre, és szabadíts meg keserűségünktől, hogy szent igéd édességét megosszuk az egész világgal.”
Forrás: ELCA Lutherans Twitter – Mindennapi Kenyér 2020 áAprilis
Lutheránus püspök szerint ha van is pokol, az üres
“Riporter: Van a pokol?
Eaton püspök: Lehet, hogy van, de szerintem üres.
Riporter:: Tényleg?
Eaton püspök:: Igen.
Riporter:: Miért van ez?
Eaton püspök: Nos, Jézus világosan elmondta János 3. fejezetében, hogy amikor feltámad, minden embert magához vonz. És ha egy pillantást vetünk az üdvtörténetre, amióta csak kiűzettünk az éden kertből, Isten szüntelen törekvése, hogy népét Istenhez vezesse. Felvetődik a kérdés, lehet-e erre nemmel válaszolni? Én úgy képzelem, lehet Istenre nemet mondani. Nem hiszem, hogy Isten lemond rólunk. És ha Istennek örökkévalóság áll rendelkezésére, akkor minden bizonnyal tovább tud dolgozni ezeken az embereken. Szóval lehet, hogy ez egy kis eretnekség Órigenész mintájára, de nem, nem hiszem, hogy Isten feladja.”
Forrás: Chicago Herald Interjú 2019 március
Lutheránus lelkész új nevet kap
“Sok bibliai történet beszámol arról, hogyan változtatta meg Isten a követői nevét, hogy így ismerje el új identitásukat. A Genezisben Ábrám neve Ábrahámra változott, hogy tükrözze új identitását, mint a zsidó nép atyja. A keresztény evangéliumokban pedig Jézus Péterre változtatta követője, Simon nevét, jelképezve, hogy az apostol lesz a „szikla”, amelyre a templom épült. Ezt a hagyományt visszhangozta egy New Jersey-i evangélikus gyülekezet a közelmúltban egy átnevezési szertartással ami egy mérföldkövet jelentett lelkipásztoruk életében. Vasárnap a gyülekezet tagjai tanúi voltak, ahogy transznemű lelkészük felveszi új, választott nevét – Péter. Szent alkalma volt a hobokeni Szent Máté Szentháromság evangélikus gyülekezetnek, hogy elismerje és megáldja Peter R. Beeson tiszteletes gender átalakulását.”
Forrás: https://www.huffpost.com/entry/transgender-pastor-peter-beeson_n_5a833097e4b02b66c5129ebf
4. Magyarországi keresztyén LMBTQ mozgalmak
Mozaik közösség
“A Mozaik egy több mint 10 éves budapesti közösség, de tagjaink az ország minden területéről érkeznek. Elsősorban keresztény (keresztyén) csoport vagyunk, de egyetlen egyházhoz sem kötődünk, függetlenek vagyunk minden felekezettől. Közösségünk ökumenikus, ami igazán összetart bennünket, hogy mindannyian Istent keressük, legyen bármilyen a nemünk vagy szexuális orientációnk. “
“Másnak lenni nem bűn. Melegnek lenni nem bűn, és egy melegnek azt kívánni és arra törekedni, hogy szeressen, házasodjon és családot alapítson nem önzőbb és bűnösebb vágy, mint az, ha egy heteroszexuális ember kívánja, és törekszik ugyanezekre a dolgokra. Az Énekek éneke azt mondja nekünk, hogy Salamon király esküvői napja „az a nap volt, melyen szíve örvendett.” Megtagadni egy kisebbségtől nem csupán az esküvő napját, hanem egy egész életre szólóan a szeretetet és elkötelezettséget, a családot, nem jelent mást, mint pusztító szintű fájdalmat és kínt kiróni rájuk. Nincsen a Bibliában semmi, ami arra utasítana, hogy a keresztények ezt a fajta fájdalmat előírják más emberek életében inkább, mintsem hogy azon fáradoznának, hogy enyhítsék azt, különösen akkor, amikor ezt a problémát könnyű kezelni. Mindössze az elfogadás szükséges ehhez. A Biblia nem helyezkedik szembe a meleg keresztények elfogadásával, vagy annak a lehetőségével, hogy szerető kapcsolatban élhessenek.”
Az honlapjukon ajánlott linkek között szerepel az Evangélikus Egyház közéleti blogja, a Kötőszó is: https://www.mozaikkozosseg.org/linkek
Kermel – Keresztyének a melegekért
“MOZGALMUNK CÉLJA, HOGY ELŐSEGÍTSE A PÁRBESZÉDET KERESZTÉNYEK ÉS MELEGEK KÖZT. Szeretnénk megmutatni az LMBTQ emberek számára, hogy a gyakran tapasztalt gyűlölködő és elutasító keresztény hozzáállással szemben létezik más viszonyulás is. Nem kívánunk kijelenteni abszolút igazságot a melegség és kereszténység témakörében, hanem az együtt gondolkodást bátorítjuk, egymás véleményének, hitének tiszteletben tartásával.”
A honlap aktuális oldalán nézhető meg a videó, ami Bolba Márta evangélikus lelkésszel készült “Nincsenek egyszerű válaszok” cimmel: https://kermel.hu
“Barátaink” között itt is megtalálható az evangélikus Kötőszó.
5. Magyarországi példák, idézetek
Perintfalvi Rita katolikus teológusnő:
“Az egyház feladata: az emberi jogok és szolidaritás előmozdítása A keresztény felfogás szerint az emberi jogok: a méltóság kifejeződése, amely minden embert istenképűsége alapján megillet. Az emberi jogok elismerése egyúttal annak a kötelezettségnek az elismerését is jelenti, amely síkra száll az embertársak jogaiért is. Az emberi jogok megvalósulásáról csak akkor beszélhetünk, ha a jogállami rend minden egyes ember elemi jogait védi, függetlenül az illető nemétől, származásától vagy bármilyen individuális jellegzetességétől, és ezt a rendet mindenkivel elismerteti.”
Forras: Az eredeti gyűjtemény itt található Egy hajóban evezünk címmel: https://teologusnok.hu/files/esemenyek/vallaskozi_expo/2017-2018/egy_hajoban_evezunk.pdf
Részlet egy interjúból ami a Magyar Evangélikus egyház honlapján olvasható:
A legtöbb keresztény számára kérdés, hogyan viszonyuljon a melegekhez? Az egyik álláspont szerint a Biblia csak elítélően nyilatkozik a homoszexualitásról, ezért nekünk is el kell ítélni azt, a másik szerint viszont minden arra mutat a Szentírásban, hogy a krisztusi példa alapján szeretetet és elfogadást kell gyakorolni, és nem dolgunk ítélkezni. A katolikus teológiában van valamilyen kiforrott, egységes álláspont?
– Azt gondolom, hogy a teológia egy olyan tudomány, aminek mindig új válaszokat kell találnia, mert új kérdések vetődnek fel. Nem szabad belepréselni a mai gondolkodásunkat ezekbe az ókori szövegekbe. Nem lehet egy igehelyet kiragadni, és azt mondani, hogy ez a Biblia álláspontja, mert a Bibliát egészében kell látni, sokszor maguk a szövegek is vitatkoznak egymással. Ha így nézem, és a szövegeket összevetem, akkor nem lehet megalapozottan olyan kijelentést tenni, hogy a Biblia egyértelműen elítéli a homoszexualitást mint individuális cselekedetet. Hiszen amikor a szövegek a homoszexualitásról negatívan nyilatkoznak, akkor legtöbbször a kontextust ítélik el, például a nemi erőszakot, a kultikus prostitúciót vagy a bálványimádás gyakorlatát.
Kötőszó evangélikus blog az azonos neműek közötti párkapcsolat egyházi megítéléséről
“Ezzel kapcsolatban azt állítom, hogy ma Magyarországon biblikus alapokra hivatkozva kirekesztik a homoszexuális embereket a gyülekezetekből…Ezzel az általánosan megfigyelhető tendenciával szemben mégis sokan úgy gondolják, hogy nem kellene ennek szükségszerűen így lennie,hiszen a kirekesztő attitűd semmiképp sem összeegyeztethető a valódi krisztusi értékekkel – és nem azokkal, amelyekre éppen a homoszexualitás kapcsán hivatkozni szokás. Ezzel a magatartással hosszútávon az egyház nem jár jól, mert elveszítheti a támogatásra és – adott esetben – lelkigondozásra szoruló homoszexuális híveit, sőt, mi több, akár azok keresztény barátait is.”
Forrás: https://kotoszo.blog.hu/2017/02/01/megvalosulhat-e_valodi_kereszteny_parbeszed_a_homoszexualitasrol
Kötőszó Evangélikus blog: Válaszok helyett kérdések, teológiai probléma a homoszexualitás?
“Aki hisz, ezért nem arról ismerhető fel, hogy a logikus és racionális gondolkodás helyébe valamilyen megkérdőjelezhetetlen autoritás nevében hittételeket állít, hanem arról, hogy bátor, inspirált és ihletett. Bátor, mert megtapasztalhatta, hogy milyen elmenni a falig, és találkozni a reménnyel, inspirált és ihletett, mert szabad. A teológia egy ilyen játék. A teológia szabad. Hiába olvasunk vallásos kifejezéseket egy könyvben, ha az nem a gondolkodás és a tapasztalás szabadságán alapszik, akkor valószínűleg egy történeti munka van a kezünkben. Teológiatörténet. Ahhoz, hogy ennél többre jussunk mindenekelőtt bátran, szenvedélyesen és személyesen, azaz tapasztalatainkra alapozva kell kérdeznünk.”
Sándor Jenő – evangélikus teológus, a hittudományok doktora.
Forrás: https://kotoszo.blog.hu/2017/07/26/valaszok_helyett_kerdesek_teologiai_vita_a_homoszexualitasrol